De regelfunctie is aan. - Reisverslag uit Choma, Zambia van Frank Roon - WaarBenJij.nu De regelfunctie is aan. - Reisverslag uit Choma, Zambia van Frank Roon - WaarBenJij.nu

De regelfunctie is aan.

Blijf op de hoogte en volg Frank

25 September 2012 | Zambia, Choma

De regelfunctie is aan.

Welcome to Macha! Hoe vaak we dat de afgelopen anderhalve dag gehoord hebben? Geen idee, veel! Iedereen is super aardig en heel behulpzaam. De eerste anderhalve dag in Macha zitten er op, het is kwart voor 10 op maandagavond en ik ben kapot.. Waar het precies door komt is de vraag, wie weet omdat dit de warmste dag in tijden is hier in Macha? Dit in combinatie met het vele reizen afgelopen dagen en het vroege opstaan vanochtend zal het wel zijn. Ontbijt zal elke ochtend om 7 uur zijn, soms kun je erna nog terug je bed in, vaak niet.

We kwamen hier gisteren rond een uur of 4 in de middag. God zij dank wist Danny waar we precies moesten zijn! Toen we stopten bij een verlaten gebouw dacht ik nog dat we fout zaten. Gelukkig vond ik snel een vrouw die zei dat Marjorie, een vrouw waar ik al mee gemaild had, er zo aan kwam. De andere laadden het busje uit terwijl ik een rondleiding kreeg van Marjorie in ons onderkomen. Ons huis kun je wel zeggen. Het is groot, ik denk dat er wel 28 man kunnen slapen. We slapen in kamers van 4, meiden linksaf, jongens rechtsaf. Aan iedere kant is een badkamer met 3 douches, toiletten en 2 wastafels. Ertussenin hebben we een keuken, woonkamer en een overdekt/muggendicht terras. Prima dus! En het bed; Ik kan fatsoenlijk liggen zonder de lattenbodem in m’n kont te voelen prikken!!

Nadat we de spullen weg hadden gezet gingen we een rondje lopen. We kwamen bij het volleybal veld waar mensen al aan het spelen waren. Meteen werden we uitgedaagd, hoop voor ze dat ze geen hoop hadden op overwinning.. 2 Potjes gespeeld tot aan de 25, beiden gewonnen :D Nipt was het wel, mja lol hadden we! Mn voeten waren meteen helemaal oranje er van! Het is hier allemaal zo droog en de grond bestaat zo ongeveer uit gravel van een tennisbaan.

Hierna weer snel terug naar het gebouw naast het gebouw waar we slapen, om te eten. Het rook in ieder geval verrukkelijk! En we rammelden allemaal enorm na die lange dag in een hete bus. We hadden geen mega goede verhalen gehoord van de groep van vorig jaar dus we waren benieuwd. Daar klopt tot nu toe(dinsdagmiddag) niks van:D Vanochtend nog ontbeten met heerlijke pannenkoeken met stroop!!

Ik ga even snel wat erbij typen nog, het is dus inmiddels dinsdag 17 uur. Er is al wel gebleken dat het internet hier niet betrouwbaar is. Een hele tijd heeft het er uit gelegen dus kon ik niks uploaden. Het is nu even doortypen tegen de tijd in, het is afwachten totdat het internet weer uitvalt.

Gisteren Janneke voor het eerst ontmoet, de Nederlandse vrouw die hier woont waarmee ik al email contact had gehad. Het rooster dat ik had gekregen en het ingevuld met een eerlijke verdeling scheen dus een geheel oud rooster te zijn… GREAT.. Maarja, vandaar dus de titel! Gisteravond nog doorgewerkt aan het rooster, het laatst pas naar bed toe. En hoe laat was het toen? Tien uur ’s avonds.. Het kost hier zo verschrikkelijk veel energie om alles te doen! Toen ik er gisteravond dus achterkwam dat het net niet lekker uit kwam zoals ik wil, en ik een fout heb gemaakt brak ik.. Ik ging naar bed. Het rooster voor aankomende 2 weken is af, de rest ga ik vanavond hopelijk verdelen!

Na een heerlijke nacht slaap weer om 7 uur aan het ontbijt, pannenkoeken dus! Hierna mijn eerste medische stage activiteit! Op de HIV-poli samen met Wieteke de bloeddruk en temperatuur opmeten bij mensen die kwamen voor een 1 of 2 maandelijkse keuring. Heel leuk om te doen!! Toen we binnenkwamen in de ruimte zaten er 3 rijen dik mensen te wachten. En een beetje typisch voor ons; Om precies te zijn keken er 0 personen niet naar ons! Echt iets om aan te wennen hier.. Het voelt als aapje kijken hier, heel soms kijkt er iemand vrolijk naar je.. Maar het mooie: zodra je zelf zwaait, zwaaien ze enthousiast terug! Het wordt nog leuker zodra je een foto laat zien die je net ervoor van ze hebt gemaakt!! Dolle pret voor hun, en voor ons!

Net kwamen er ineens een paar kleine kinderen bij ons aan de deur, meteen kwamen de bellen blazen en jongleerballen uit de tassen! Dolblij die kinderen met zulke kleine dingen! En wat zag ik.. Eentje liep zonder schoenen… Laat ik nou net van m’n keeperstrainer kleine schoenen van Sam meegekregen hebben! En verhip, ze zaten als gegoten!! Dus Sam; De foto’s komen nog naar jou als ik in NL ben;) Helemaal happy was de jongen!

Ik ga snel stoppen, we gaan volleyballen nog net zo voor het eten! Gelukkig is het maar bijna 40 graden en zonnig, VLAPIA ANZE! Het is warm! Gelukkig wordt onze kleding gewassen en opgevouwen een halve dag later na het in de wasmand doen alweer terug gebracht naar ons! Wat een luxe!! Net als ons gehele onderkomen, de douches zijn bijvoorbeeld een stuk beter dan bij V.V.Hoeven! Al is dat nou ook weer niet zo moeilijk:p

Tot ziens weer, geen idee wanneer het internet weer uitvalt en terug komt!

  • 25 September 2012 - 17:52

    Huub:

    Maatje leuk om je reisverslag te lezen!
    Kijk uit naar het volgende verhaaltje!


  • 25 September 2012 - 19:20

    De Vermeertjes:

    Je reisverslagen gelezen, hartstikke leuk!!
    Bijzonder om dit mee te maken in een "andere wereld".
    We wensen je veel plezier in deze leerzame periode.
    We blijven je volgen.
    Groetjes uit een herfstachtig De Lier.

  • 25 September 2012 - 19:35

    Je Moeder:

    Leuk zoveel te lezen van je Frank! Blijf schrijven.
    Groetjes van ons, je vader en moeder

  • 25 September 2012 - 19:53

    Sam:

    Ha die Frank,
    Leuke foto van dat jongetje met mijn schoenen aan. Ik vind het leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt.
    Groetjes Sam

  • 25 September 2012 - 20:25

    Pascal :

    Veel leerzamen momenten daar,en we houden je wel op de hoogte van alles.
    Het ga je goed daar vriend.....gr de keeperstrainer

  • 25 September 2012 - 21:47

    Stef(an):

    Jow Frenkie,

    Lekker bezig daar! Ik zie dat je behoorlijk wat meemaakt daar. Ik ga zeker de uurtjes die vrij heb besteden aan het lezen van je reisverslagen.

    Geniet ervan, over 5 en halve week kun je alweer terug naar het heerlijke exotische Chateau B'vo!

    Het ga je goed

  • 26 September 2012 - 08:41

    Hester:

    Lief Neeffie,

    Wat een avontuur en wat kan je er heerlijk over schrijven! Schrijftalentje! Geniet van alle mooie momenten en wij genieten op afstand met je mee. Liefs Hester en natuurlijk de rest van de fam uit Zeewolde

  • 26 September 2012 - 08:41

    Hester:

    Lief Neeffie,

    Wat een avontuur en wat kan je er heerlijk over schrijven! Schrijftalentje! Geniet van alle mooie momenten en wij genieten op afstand met je mee. Liefs Hester en natuurlijk de rest van de fam uit Zeewolde

  • 26 September 2012 - 10:15

    Connie:

    Hoi frank,

    Ik heb je verslagen gelezen en ben onder de indruk wat jullie allemaal meemaken!
    Geweldig ! Geniet ervan en blijf vooral schrijven . Groetjes

  • 26 September 2012 - 19:05

    Rein En Jeanet:

    Heey Frank,

    Super leuk om zo op de hoogte te blijven van jou avontuur. Je voelt je al snel Sinterklaas, wanneer je van die blij koppies ziet, na ontvangst van bellenblaas! Blijf posten, het is erg leuk om het te volgens.
    Succes daar in het verre, warme maar ongetwijfeld prachtige land!
    Groetjes uit een stormachtig Zeeland. R&J

  • 27 September 2012 - 14:08

    Marieke:

    hoi Frank, leuk om je verhalen te lezen, klnikt als goede ervaring (nu al). Geniet ervan.


  • 27 September 2012 - 19:54

    Mariska:

    Hoi Frank,
    Wat 'n belevenissen, nu al. Leuk om te lezen, dat het je nu al goed gaat ook1 Ja, en die douches, beter als v.v Hoeven. Die gemeente Halderberge kan nog wat leren van de mensen in Zambia!!
    Succes verder, en geniet er ook van!
    Groetjes de Jonkertjes

  • 28 September 2012 - 00:48

    Jimbo:

    Franky,

    Jouw verhalen worden zeker gelezen en gewaardeerd! Prachtig om te zien dat de douches daar in Afrika beter zijn dan hier in Doeve. Geniet van elke zonnestraal en zorg ervoor dat je voeten weer gewoon wit worden want oranje... afijn! Groetjes Jim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 24867

Voorgaande reizen:

03 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Indonesië

26 Januari 2013 - 15 April 2013

Azië!

22 September 2012 - 02 November 2012

Minor Zambia

Landen bezocht: